top of page

Historische vriendschapsband met Slavkov u Brna, woe 15 juli

  • 23 uur geleden
  • 2 minuten om te lezen

Woensdagavond 15 juli – 20.00 uur – Dorpshuis ’t Hart van Austerlitz

Austerlitz draagt zijn naam dankzij de beroemde Slag bij Austerlitz. Na Napoleons overwinning in 1805 gaf hij zijn broer, koning Lodewijk Napoleon, opdracht om de door generaal De Marmont gebouwde piramide én de omliggende gehuchten te vernoemen naar deze historische gebeurtenis.


‘Al meteen aan het begin van de uitwisseling verzorgde Manus Armata,

een historische toneelgroep uit Slavkov, op 18 juni 1890 een spontaan optreden op ons Dorpsplein.’


Wat minder bekend is: vanaf 1990 bestond er zo’n twintig jaar lang een levendige uitwisseling tussen ons Austerlitz en het Tsjechische Austerlitz (Slavkov u Brna), vlak bij het slagveld. In de laatste editie van ons lokale krantje ‘De Prikkel’ stond hierover ook een bijdrage op pagina 24 en 25. Honderden inwoners waren er destijds bij betrokken — van particulieren en verenigingen tot bestuurders en ambtenaren. De contacten waren warm en intensief, maar werden na verloop van tijd minder frequent. Tegenwoordig vinden bezoeken nog wel plaats, maar vooral op privé‑initiatief.


Nu, zesendertig jaar later, is het misschien tijd om opnieuw te kijken naar die bijzondere band. Bijvoorbeeld met het oog op het 225-jarig bestaan van ‘ons’ Austerlitz in 2029. Zijn er nieuwe vormen van samenwerking denkbaar die passen bij deze tijd? Zijn er inwoners die kansen zien voor een frisse, eigentijdse invulling van de relatie met Slavkov? En hoe kijken de inwoners daar er tegenwoordig tegenaan?


Om dat te verkennen organiseert Austerlitz’ Belang een bijeenkomst. Tijdens deze avond vertelt Wim Oerlemans — een van de Austerlitzers die destijds nauw bij de uitwisseling betrokken waren — uitgebreid over de geschiedenis van de contacten. Een verhaal dat voor veel dorpsgenoten herkenbaar, verrassend en inspirerend zal zijn.

Aansluitend gaan we met elkaar in gesprek over ideeën en mogelijkheden voor een eventuele hernieuwde uitwisseling met de plaats waar onze dorpsnaam zijn oorsprong vindt.


We zien je graag op woensdagavond 15 juli om 20.00 uur in het Dorpshuis. Aanmelden is niet nodig. Heb je interesse om te helpen de vriendschapsband nieuw leven in te blazen? Mail dan jouw naam en/of idee naar info@austerlitzbelang.nl 




 
 
 

Opmerkingen


Volg Austerlitz' Belang ook op facebook
bottom of page